Recension

Bilder av henne av Karin Slaughter

Titel: Bilder av henne

Författare: Karin Slaughter

Originalets titel:  Pieces of Her (2018)

Serie: 

Sidor: 528

Förlag: HarperCrime (2018)

Utläst:  24/4

Handling

Andrea vet allt om sin mamma Laura: Hon vet att hon har bott hela sitt liv i den lilla kuststaden Belle Isle, där alla känner alla. Hon vet att hennes mamma inte har några som helst hemligheter. För vi känner ju alla våra mödrar utan och innan. Eller …?

Men en dag, under en vanlig shoppingtur i gallerian, tar bådas liv en våldsam vändning. En ung man attackerar utan förvarning flera människor och Laura är den som oskadliggör honom – på ett oroväckande kallblodigt sätt. Med ens riktas polisens misstankar från mannen mot Laura. Har Andreas mamma gjort sig skyldig till mord? Vem är hon egentligen?

Andrea tvingas ge sig av på jakt efter svar. Ett sökande som för henne över hela USA och trettio år tillbaka i tiden, till en tid när Laura hade ett annat namn och levde ett helt annat liv. 

Vad jag tycker

Jag har läst några av Karin Slaughters böcker tidigare och jag har tyckt mycket bra om dem. Av den anledningen måste jag nog säga att hon tillhör en av mina favoritförfattare när det kommer till deckare och thrillers. Självklart hade jag höga förväntningar på även denna bok.

Handlingen låter otroligt spännande, men jag tycker nästan att baksidetexten avslöjar lite för mycket. Man kastades verkligen in i handlingen och jag ville bara läsa, läsa och läsa vidare för att få veta hur allt hängde ihop och vem Laura egentligen är.

Det är en bladvändare från första sidan till sista. Vad jag tyckte bäst om var nog nutidshistorien när Andy försöker ta reda på vem hennes mamma egentligen är. Dåtidshistorien var intressant, men jag tyckte den var lite förutsägbar även om det hände några oväntade saker där också. Jag vill inte spoila något om handlingen så därför känns det inte som att jag kan skriva så mycket om det.

Det är en länge sedan som jag läste en lika spännande bok som Bilder av henne och jag njöt verkligen av att läsa boken och den kommer nog vara en av mina favoriter det här året. Läsglädjen jag kände var enorm.

Denna bok håller på att bli en serie hos Netflix och såklart vill jag även se den när den kommer ut, för jag tror den skulle kunna passa alldeles utmärkt som serie.

Betyg: 5 av 5.

2 reaktioner till “Bilder av henne av Karin Slaughter”

Lämna en kommentar